

Wyjazd przyrodniczy do Pilch
Wycieczka przyrodnicza do Pilch, to pierwsza wycieczka, na jakÄ… jedziemy. Odbywa siÄ™ we wrzeÅ›niu w klasie pierwszej. Jedziemy do Stacji Hydrobiologicznej Uniwersytetu Warszawskiego, która znajduje siÄ™ nad jeziorem RoÅ›. W trakcie tego wyjazdu wyÅ‚awiamy bezkrÄ™gowce wodne z jeziora i oglÄ…damy je w laboratorium pod binokularem. Chodzimy po okolicznych łąkach i po lesie szukajÄ…c bezkrÄ™gowców lÄ…dowych, a czasem udaje nam siÄ™ znaleźć też wiÄ™ksze zwierzÄ™ta. Ale chyba najbardziej legendarne sÄ… nocne spacery na rykowisko jeleni.



Wyjazd przyrodniczy w Pieniny
W klasie trzeciej odbywa siÄ™ druga wycieczka przyrodnicza tym razem w Pieniny. GÅ‚ównym tematem spinajÄ…cym zajÄ™cia jest budowa zapory wodnej w Niedzicy. Poznajemy dziaÅ‚anie elektrowini wodnej, rozmawiamy z mieszkaÅ„cami pobliskich miejscowoÅ›ci, wchodzimy na Trzy Korony, poznajÄ…c PieniÅ„ski Park Narodowy. A wszystko po to by zadać sobie pytania o ingerencje czÅ‚owieka w przyrodÄ™.



Wyjazd klas pierwszych
WiosnÄ… w klasie pierwszej wyjeżdżamy do wybranego miasta lub miasteczka w Polsce. Podczas wyjazdów zazwyczaj dziaÅ‚amy projektowo, w grupach poznajÄ…c dane miejsce od wybranej strony (np. architektura miasta przyfabrycznego). Po skoÅ„czeniu badaÅ„, każda z grup prezentuje wyniki swojego projektu. JeÅ›li nie udaje siÄ™ zrobić tego podczas wyjazdu, taki czas znajduje siÄ™ w szkole.



Wycieczki klas drugich
W drugiej klasie osoby uczniowskie same decydujÄ…, a potem wspóÅ‚organizujÄ… wyjazd zagraniczny.
Na poczÄ…tku zawsze pada (bardzo) wiele różnych propozycji, z których trzeba wybrać te, które sÄ… realistyczne (transportowo i finansowo) ale też sÄ… najciekawsze edukacyjnie. Staramy siÄ™ jeździć w miejsca nie tak bardzo turystycznie oczywiste, takie, których piÄ™kno i zÅ‚ożoność trzeba aktywnie odkrywać.
​
Transsylwania:
Drogę do Braszowa i Sibiu i z powrotem pokonaliśmy pociągami nocnymi i dziennymi.
Te właśnie miejscowości wybrała sama grupa uczniowska jeszcze w Warszawie, po wykładach wprowadzających, lekturach i poszukiwaniach w internecie.
Na miejscu zajmowaliÅ›my siÄ™: zÅ‚ożonÄ… historiÄ… tożsamoÅ›ciowÄ… tych miast, z obecnoÅ›ciÄ… wÄ™gierskÄ… i niemieckÄ…, i stosunkiem mieszkaÅ„ców do tych mniejszoÅ›ci wspóÅ‚czeÅ›nie.
Rozmawialiśmy o Rumunii w XX wieku, o sile faszyzmu i antysemityzmu przed wojną, o obliczach ustroju Ceausescu po wojnie, i o gwałtowności upadku komunizmu w Rumunii.
Wszystko to mogliÅ›my odszukać w zróżnicowanej tkance architektonicznej miast, od poniemieckich koÅ›ciolów warownych po socrealistycznych budynkach.
Wszyscy przeczytaliÅ›my też powieść „Drakula”, analizowaliÅ›my różne wÄ…tki wampiryzmu w literaturze, ale też orientalizujÄ…cy wydźwiÄ™k dzieÅ‚a. OdwiedziliÅ›my zamek w Branie i zastanawialiÅ›my siÄ™ nad wspóÅ‚czesnÄ… masowÄ… turystykÄ….
OczywiÅ›cie byliÅ›my też na porzÄ…dnej wyprawie górskiej – jak zawsze, kiedy jest taka możliwość.



Andaluzja:
Tym razem postanowiliÅ›my zająć siÄ™ nie nowoczesnoÅ›ciÄ…, ale zagłębić siÄ™ w zÅ‚ożoność okresu Å›redniowiecza, które programy szkolne czÄ™sto sprowadzajÄ… do „wieków ciemnych”.
Wybraliśmy Granadę i Kordobę.
Jak zawsze, przed wyjazdem intensywnie przygotowywaliÅ›my siÄ™: oprócz` nieodzownych wykÅ‚adów historycznych, naszymi przewodnikami w kwestii obecnoÅ›ci i spuÅ›cizny arabskiej w Andaluzji byÅ‚y książki „Ozdoba Å›wiata” R. M. Menocal, i „Layla znaczy noc” A. Lipczak. PoznaliÅ›my również lepiej ważne postacie tych czasów, filozofów i poetów. OmawialiÅ›my cechy i znaczenie architektury i urbanistyki tych miast aby powiÄ…zać je z rzeczywistoÅ›ciÄ… Al Andalus i Rekonkwisty. RozważaliÅ›my czy „convivenza” pomiÄ™dzy trzema wspólnotami religinymi, o której czytaliÅ›my w różnych źródÅ‚ach jest realna czy może romantycznym mitem. OpowiedzieliÅ›my sobie o strategiach dyskryminacji Å»ydów i MuzuÅ‚manów po RekonkwiÅ›cie, zapowiadajÄ…ce już caÅ‚kiem nowoczesne prawa rasowe. PoznaliÅ›my też historiÄ™ Wojny domowej w Hiszpanii. Wszystkie te wÄ…tki odnieÅ›liÅ›my do wspóÅ‚czesnoÅ›ci, próbujÄ…c zrozumieć jak radzi sobie z nimi wspóÅ‚czesne spoÅ‚eczeÅ„stwo hiszpaÅ„skie.



Bałkany
Wyjazd do Sarajewa w w czwartej klasie.



Wyjazdy historyczno- sztuczne
Tradycją już też się stały się wyjazdy historyczno- sztuczne dla chętnych.
​
Ostatnio byłyśmy i byliśmy w Berlinie, Barcelonie i w Wiedniu,
ale także w Płocku i w Krakowie



Wyjazd filozoficzny do Lanckorony
Jest to coroczny wyjazd dla chÄ™tnych, na którym omawiamy teksty wspóÅ‚czesnych filozofów. Ten wyjazd jest też otwarty dla absolwentów i absolwentek.


